دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

ست معاینه شامل چه لوازمی است؟

۳۸۷ بازديد

دما سنج :

دماسنج هابرای اندازه گیری حرارت بدن مورداستفاده قرار می گیرد. کنترل حرارت بدن امر بسیار ضروری است، زمانی که دچار اختلال می شود،سبب بروز مشکلاتی در سلامتی افراد ازجمله کودکان خواهد شد که گاهی جبران آن غیر ممکن است مانند زمانی که دمای بدن بالاتر از حد معمولی رود و فرد دچار تشنج شدید و فلجی خواهد شد.

دماسنج جیوه ای :

این دماسنج یکی ازلوازم معاینه در طب سنتی محسوب می شود، که هنوزمورد استفاده قرارمی گیرد.طرزاستفاده آن بیشتر درناحیه زیربغل بوده که دلیل آن خطرسمی بودن جیوه است که درصورت شکستن شیشه برای کودکان میتواند خطر آفرین باشدکه دراین زمینه توصیه میشود دماسنج الکلی را جایگزین دماسنج جیوه ای کنیم .

نحوه استفاده از دماسنج جیوه ای:

قبل از قرادادن آن در زیر زبان یا زیر بغل آن را خوب تکان دهید تا به زیر 37 درجه بیاید سپس 3تا4 دقیقه درمحل مناسب قرار دهید. دردماسنج خط باریک و تیره را باید پیدا کنیم, اگر تب وجود نداشته باشد درکنار عدد 37 قرارمی گیرد در غیر این صورت از کنار آن رد می شود و نشان می دهد تب وجود دارد.برای بهترخواندن عدد روی شیشه میتوان  پشت به نور ایستاد.

دماسنج دیجیتالی:

دماسنج دیجیتالی با دماسنج جیوه ای به طور کلی تفاوت چندانی نداشته است اما از نظر سهولت و سرعت دماسنج دیجیتالی بهترعملکرده است. دماسنج دیجیتالی دارای سنسورهای الکترونیکی هستندکه در ناحیه های مختلف ازجمله زیر بغل و زیر زبان و حتی درلایه درونی گوش هم گذاشته  میشود.

نحوه استفاده از دماسنج دیجیتالی:

دماسنج را درجای مناسبی قراردهید و وقتی صدای بوق آن راشنیدید (معمولا حدود 20تا30 ثانیه طول می کشد) که مقدار دما در صفحه پیش روی شما به نمایش در می‌آید. بعد از هربار استفاده آنرا را با صابون یا الکل شست و شو دهید. بروشور های عرضه شده در هر دماسنج راهنمای خوبی برای نحو صحیح استفاده ازآن ها است .

دماسنج پیشانی :

معمولا از این نوار برای نوزادان استفاده می شود به این صورت که نوار چند ثانیه روی پیشانی کودک قرارگرفته و پس از تغییر رنگ میزان دما را میتوان مشاهده کرد. دقت داشته باشید که عرق یا چربی اندازه گیری دماسنج را تحت تأثیر قرارمی دهد.

دستگاه قند خون:

دیابت یکی دیگر از بیماری های شایع است که لزوماً برای کنترل و اندازه گیری قند خون نیاز به دستگاه های خاصی دارد. اهمیت نتایج حاصل از این دستگاه ها بسیار مهم است زیرا در صورت وجود اختلال و همچنین احتمال بروز خطا در آن ممکن است اقدام صحیح و به موقعی در مورد عوارض ناشی از قند خون صورت نگیرد و باعث مشکلات جبران ناپذیری ازجمله: مشکلات نابینایی, سکته قلبی و دیگر موارد شود.

ویژگی یک دستگاه خوب ودقیق:

دستگاه تست قند خون از نظر کاربرد باید دارای کارکردی آسان باشد. مثلاً، در هنگام خونگیری بعضی از دستگاه ها به خوبی عمل نمی کنند و افراد مجبور هستند چندین بار عمل خون گیری را تکرار کنند، که در این صورت میزان قند خون به درستی نمایش داده نمی شود. بعضی افراد برای تنظیم قند خون و همچنین شیوه درست درمانشان باید در روز بارها قند خون خود را چک کنند، دستگاه قند خون شامل یک حافظه برای ضبط مقادیر خون است. اگر حافظه دستگاهی به خوبی کارنکند، در روند درمانی چنین افرادی اختلال به وجود می آید . یک دستگاه خوب دارای یک ضمانت نامه معتبر است که درصورت نقص فنی به توان آن رابرای تعمیر به شرکت مربوطه عودت داد.

عامل مؤثر در دقت دستگاه قند خون:

عواملی مانند روش اندازه گیری قند خون که به دوشکل صورت می پذیرد: (روش فتومتری-روش الکتروشیمیایی)، کدگذاری(این کدها برروی بسته نوارها قرارگرفته اند)، حجم خون مناسب (حجم خونی که وارد دستگاه میشود بسیار مهم است زیرا اگر مطابق با میزان مورد نیاز دستگاه نباشد به درستی میزان قند خون را به نمایش نمیگذارد)، سرعت بالا دراندازه گیری هم درمیزان صحیح بودن عدد دستگاه مؤثر است.

دستگاه فشارخون :

فشار خون بالا یکی از شایع ترین بیماری های مزمن درجوامع امروزی ما است. برخی به عنوان قاتل خاموش ازآن یاد می کنند زیرا معمولاً هیچ علامتی ندارد اما، می توان  با استفاده از دستگاه فشارخون آن را تشخیص داد. جدی بودن فشار خون بالا زمانی حائز اهمیت می شود که مشکلات مهمی را در فرد بیمار ایجاد کند.

فشارسنج جیوه ای :

این نوع فشارسنج از نوع شنیداری است. این دستگاه نسبت به نمونه های مشابه (فشارسنج دیجیتالی ) از دقت بیشتری برخوردار است. این نوع دستگاه مانند سایردستگاه ها اگردارای مشکل باشد، اطلاعات درستی دراختیار بیمار قرار نمی دهد. روش درست خواندن هم در اینجا بسیار مهم است، نکاتی که باید مورد توجه قرارگیرد این است که سطح جیوه در لوله به صورت هلالی می باشد که همین امر سبب ایجاد خطا می شود، برای خواندن مقدار فشار خون باید بالاترین نقطه هلال جیوه در ستون یا لوله شیشه ای را در نظر گرفت. اما در ینجا نکته ای که باید دقت کنید این است که جیوه ماده ای خطرناک است و در زمان استفاده باید به آن توجه ویژه نمود.

فشارسنج دیجیتالی بازویی:

شامل یک بازوبند حاوی کیسه هوا و یک لوله لاستیکی  که ازآن خارج می شود. عملکرد فشارسنج دیجیتالی بسیارآسان است، کافی است آن را بر روی بازو ببندید و دکمه روی دستگاه را فشار دهید تا دستگاه شروع به کارکند و در انتها میزان فشارخون را روی صفحه نمایش نشان دهد.

گوش بین یا اتوسکوپ:

پزشکان از اتوسکوپ برای معاینه گوش خارجی و میانی استفاده میکنند. علت استفاده از آن زمانی است که گوش دارای عفونت و درد در نواحی داخلی گوش است، که با ورود آن به درون گوش میتوان از عملکرد اعضای داخلی گوش اطلاعات با ارزشی را به دست آورد.

نتیجه گیری:

مجموعه ای که ازآنها به عنوان لوازم معاینه نام بردیم نه تنها در مطب پزشکان دیده می شود بلکه میتوان دراغلب خانه ها آنها را مشاهده کردکه وجودشان در زمان پیدایش اولین نشانه های یک بیماری مفید می باشدکه اگر با نحو استفاده از آنها آشنا باشیم با اقدام به موقع می توان از بروز مشکلات جدی جلوگیری به عمل آوریم.

همچنین دز زمان خرید هریک از این دستگاه ها باید به استاندارد بودن و سالم بودن آنها دقت کرد.

  قیمت و انواع ست های معاینه پزشکی

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.